^ Back to Top

Pomoc

 

Pomoc

W celu sprawdzenia poprawnego funkcionowania swego łącza wejdz tu noc.gts.pl

 

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA (FAQ)


1. Nie działa mi Internet, co mam zrobić?
Sprawdź kable połączeniowe. Wtyczki powinny być stabilnie osadzone w gniazdku karty sieciowej (z tyłu komputera) lub routera i w gniazdku zasilacza. Jeżeli zasilacz posiada dwa wejścia na kable lan umiejscowienie ich w zasilaczu nie jest przypadkowe ma znaczenie, po której stronie jest podłączony kabel od anteny i kabel do routera, komputera. Jeżeli którykolwiek z tych elementów wygląda na uszkodzony, skontaktuj się z administratorem sieci.

Sprawdź, czy świeci się lampka na karcie sieciowej (z tyłu komputera) lub routerze sygnalizująca połączenie. Jeżeli nie, skontaktuj się z administratorem sieci.

Spróbuj wyjąć wtyczkę zasilania routera wifi oraz anteny zewnętrznej, odczekać 3 sekundy i ponownie podłączyć - metoda często pomaga przy zawieszonej karcie sieciowej, lub zawieszeniu routera

Sprawdź, czy nie masz zainstalowanego programu, który konsumuje całe przyznane Ci pasmo, np. KaZaA, Direct Connect, e-Mule itp.P2P  Jeżeli tak, spróbuj go wyłączyć.

Jeżeli podane wskazówki nie pomogą w rozwiązaniu problemu, skontaktuj się z BOA.


2. Bardzo wolno otwierają mi się strony WWW, czy można to poprawić?
Sprawdź czy nie masz zarażonego komputera wirusami, sprawdź w przeglądarce czy nie masz ustawionych fałszywych adresów proxy, sprawdź ustawienia firewall'a i różnych programów ingerujących w ruch sieciowy na Twoim komputerze.


3. Jak można skontaktować się z administratorem sieci?
Najwygodniejszą metodą kontaktu jest wysłanie listu e-mail.
Adresy pocztowe i telefony znajdują są na stronie: Kontakt


4. Jak można zgłosić reklamację?
Reklamację dotyczącą nie wykonania lub nie należytego wykonania usługi telekomunikacyjnej nalezy złożyć na piśmie w biurze Operatora lub też przesłać listem poleconym na adres Operatora. Prosimy pamiętać, że reklamacja musi zawierać dokładne dane Abonenta (imię, nazwisko, adres lokalu), a także przedmiot reklamacji. Reklamacja musi być czytelnie podpisana i opatrzona datą.



5. Jaka jest prędkość tej sieci?
Prędkość sieci LAN to 100/1000Mbit/s.
Prędkość Internetu jest zależna od wybranego pakietu.

Pełen wykaz pakietów zawiera Oferta

 

6. Czy muszę posiadać komputer?
Warunkiem podłączenia jest posiadanie własnego komputera dowolnej klasy wyposażonego w kartę sieciową FastEthernet RJ45 lub WiFI


7. Czy mogę uzyskać stały publiczny adres IP i ile to kosztuje?

Jest możliwe uzyskanie zewnętrznego adresu IP kosztuje to 6,15zł miesięcznie


8. Co mi daje publiczne IP?
- Możliwość logowania się do swojego komputera z dowolnego miejsca.
- Możliwość prowadzenia własnych serwerów WWW, email.
- Tworzenie własnych serwerów do gry on-line.
- I wiele innych.

 

9. Jak sprawdzić prędkość mojego łącza?
Najlepiej wejdź na stronę  http://interline.net.pl/test-predkosci i uruchomić test. Przed uruchomieniem upewnij się, że żaden inny program nie korzysta z łącza (np. P2P).

 

10. Jak zabezpieczyć mój komputer przed wirusami i innymi osobami z sieci? (darmowe oprogramowanie).
Polecamy darmowy antywirus Avast można go pobrać ze strony:
http://www.pro-av.pl/
Oraz częstą aktualizację systemu Windows:
http://windowsupdate.microsoft.com

Więcej darmowych programów do ochrony - www.dobreprogramy.pl (Antywirusy)


11. Otrzymałem maila z załącznikiem od Interline i nie mogę go otworzyć.

Załączniki są w formacie PDF i należy zainstalować program Adobe Acrobat Reader. TUTAJ

  

12. Nie mam druki opłat za Internet. Co mam zrobić?
Na stronie Wirtualnego Biura Obsługi Abonenta jest do pobrania gotowy druk do samodzielnego wydrukowania. Należy go tylko wydrukować.

Druk wpłaty można pobrać także z działu WBOK.
Jeśli posiadasz konto bankowe to polecamy stałe zlecenie. W swoim banku zlecasz comiesięczne przekazywanie na nasze konto tej samej opłaty abonamentowej. W ten sposób oszczędzisz czas i pieniądze.

 

13. Jak można sprawdzić czy moje wpłaty dotarły do Interline?
Saldo własnych rozliczeń można sprawdzić ON-Line na naszej stronie w zakładce WBOKJeśli masz jakieś wątpliwości to zadzwoń do Biura Obsługi Abonenta.

  

16. Chce wejść na moje konto w Wirtualnym Biurze Obsługi Abonenta, aby sprawdzić swoje wpłaty i potrzebny jest mi nr PIN. Jak mogę go odzyskać?
Nr PIN znajduje sie na umowie z DOMTEL oraz na Informacji Dodatkowej dołączonej do uzawartej mowy. Nr ten można także uzyskać telefonicznie w BOA po zweryfikowaniu danych dzwoniącego. Osoby które mają na umowie PIN skladający sie z 4 cyfr muszą dopisac na koncu 00. Prawidłowy kod zawiera 6 cyfr.

  

17. Mam w domu kilka komputerów. Czy mogę je podłaczyć wszystkie do sieci DOMTEL tak, aby na każdym działał mi Internet w tym samym czasie? Jaką będę miał prędkośc na każdym i ile kosztuje taka usługa?
W ramach umowy można podłaczyć do 5 komputerów jednocześnie do sieci (w zależności od wybranego pakietu). Aby podłaczyć dodatkowy komputer należy zgłośić go do DOMTEL i podać MAC adres nowego komputera. W przypadku podłaczenia kilku komputerów potrzebny jest switch w mieszkaniu. Montaż i konfiguracja sieci jest przeprowadzana przez pracowników DOMTEL.

Prędkość Internetu jest dzielona dynamicznie na podłączone komputery. Usługa podłaczenia do systemu dodatkowych komputerów jest bezpłatna. W przypadku konieczności wykonania dodatkowych instalacji w mieszkaniu klienta i montażu switcha u klienta - opłata wg aktualnego cennika.

 

18. Umówiłem sie na instalacje DOMTELu w moim domu. Ile czasu będzie trwała instalacja i kiedy będzie mi juz działał Internet?
Instalacja w lokalu klienta trwa około 2 godzin. Po zakończeniu instalacji Internet jest już działający na komputerze nowego użytkownika.

 

19. Zmieniłam nazwisko i mam nowy dowód osobisty .Jak mogę zaktualizować moje dane osobowe w DOMTEL. Czy jest to konieczne ?
Dane osobowe mozna zaktualizować przez WBOA lub telefonicznie. Aktualne dane są niezbędne ponieważ wg tych danych są wystawiane faktury za Internet. Złe dane osobowe na fakturze uniemożliwiaja odliczanie od podatku.


20. Wyjeżdzam do pracy za granicę. Czy mogę zawiesić usługę na kilka miesięcy albo przepisać umowę na kogoś z mojej rodziny? Ile kosztuje zawiesznie a ile aneks?

Usługę można zawiesić na kilka miesięcy po złożeniu pisemnego podania. Zawieszenie obowiązuje z miesięcznym wyprzedzeniem. Umowę można przepisać na innego członka rodziny po podpisaniu aneksu i dalej cieszyć sie z szybkiego internetu.Zawieszenie usługi jest bezpłatne lecz powoduje wydłużenie o ten okres terminu trwania umowy. Podpisanie aneksu kosztuje 10 zł. (wg aktualnego cennika)

 

21. Posiadam laptopa z bezprzewodową kartą sieciową. Czy mogę mieć bezprzewodowy internet we własnym mieszkaniu ? Jesli tak to ile to kosztuje?
Siec bezprzewodowa w mieszkaniu jest możliwa do podłaczenia w sieci DOMTEL. (Cennik wg aktualnego cennika). Sieć bezprzewodowa nie jest objęta żadnym dodatkowym abonamentem.

 

22 . Czy są zablokowane jakies porty?
Siec nasza ma zablokowanetylko porty na ktorych "grasują" virusy. Są to:
1 tcp 135:139
2 tcp 420
3 tcp 445
4 tcp 1080
5 tcp 1410
6 tcp 2745
7 tcp 2766
8 tcp 3127
9 tcp 3128
10 tcp 4751
11 tcp 5000
12 tcp 5554
13 tcp 6129
14 tcp 6671
16 tcp 7955
17 tcp 23321
18 tcp 50506
19 udp 445
20 udp 1026:1027

 

23 . Co to jest adres fizyczny i adres IP?

Adres fizyczny, zwany również adres MAC, to adres karty sieciowej, unikatowy w skali światowej, nadawany przez producenta danej karty podczas produkcji. Na podstawie tego adresu identyfikujemy komputery w sieci i przydzielamy im internet. Adres fizyczny składa się z 6 par liczb i/lub cyfr, oddzielonych myślnikami, dwukropkami, lub bez żadnego separatora, np 00:0A:E6:3E:FD:E1. Pierwsze 6 znaków to kod producenta, kolejne 6 to identyfikator danego egzemplarza karty. Adres MAC posiada każde urządzenie korzystające z sieci w standardzie Ethernet, czyli np: komputer, router, dekoder satelitarny, ale także komórki i interfejsy bluetooth.

Adres IP to ciąg 4 liczb rozdzielonych kropkami, np 77.46.127.255. Każde urządzenie korzystające z sieci musi taki adres posiadać, by móc komunikować się z innymi urządzeniami. Komputery klientów otrzymują te adresy od operatora za pomocą automatycznej konfiguracji, przy czym dane ustawienia są przypisywane konkretnej karcie sieciowej. Adresy IP dzielą się na publiczne i prywatne (zwane też zewnętrzne i wewnętrzne). Ruch w internecie odbywa się za pomocą adresów publicznych, a są one przypisywane operatorom przez międzynarodowego regulatora, w przypadku Europy jest to RIPE. Adresy prywatne mogą być używane przez każdego na własne potrzeby, przy czym ich specyfika jest taka, że nie da się za ich pomocą wyjść do internetu i muszą być zamienione na adres publiczny przez router. Wykorzystuje się je w małych sieciach domowych, lub gdy ilość dostępnych publicznych adresów IP nie jest wystarczająca. Najpopularniejsze pule prywatne to 192.168.x.x (wykorzystywane w routerach domowych) i 10.x.x.x (używane w większych sieciach).

Wykorzystanie adresów prywatnych narzuca pewne ograniczenia. Komputer z takim adresem nie jest widoczny w internecie i nie da się z nim bezpośrednio połączyć. Niektóre usługi, jak np: przesyłanie plików w komunikatorach nie działa w ogóle, a programy do wymiany plików nie oferują pełni możliwości. Również router, który musi śledzić wszystkie połączenia i zamieniać adres prywatny na publiczny, może nie być wydajny i spowalniać dostęp do internetu.

 

24 . Jak odczytać adres fizyczny MAC?

Windows XP, sposób prosty, z wączonym kablem:
1. Wejdź w Start->Panel Sterowania->Połączenia sieciowe.
2. Kliknij prawym przyciskiem myszki na ikonie Połączenie lokalne i wybierz opcję Stan. Zwróć uwagę, czy jest to karta przewodowa. Jeśli ikona jest na szaro, to karta jest wyłączona i trzeba ją wcześniej włączyć. Jeśli opcja Stan nie jest aktywna, oznacza to niepodłączenie kabla na którymś końcu.
3. W otwartym okienku wybierz zakładkę Obsługa i kliknij przycisk Szczegóły. Adres fizyczny powinien być pierwszy od góry.

Windows XP, sposób trudniejszy:
1. Wejdź w Start->Uruchom, w okienku wpisz cmd i zatwierdź.
2. W czarnym oknie wpisz polecenie ipconfig/all.
3. Odszukaj linijki Karta Ethernet Połączenie lokalne, parę linijek niżej powinien być adres fizyczny. Jeśli nic się nie pokaże, karta sieciowa nie jest zainstalowana, lub jest wyłączona.

Windows Vista, sposób prosty, z włączonym kablem:
1. Kliknij prawym przyciskiem myszki na ikonie ze stanem połączenia (zasobnik systemowy obok zegarka w prawym dolnym rogu, ikona monitora) i wybierz Centrum sieci i udostępniania.
2. W otwartym oknie w ramce po lewej stronie wybierz Zarządzaj połączeniami sieciowymi.
3. Kliknij prawym przyciskiem myszki na ikonie Połączenie lokalne i wybierz opcję Stan. Zwróć uwagę, czy jest to karta przewodowa. Jeśli ikona jest na szaro, to karta jest wyłączona i trzeba ją wcześniej włączyć. Jeśli opcja Stan nie jest aktywna, oznacza to niepodłączenie kabla na którymś końcu.
4. Kliknij przycisk Szczegóły. Adres fizyczny powinien być trzeci od góry.

Windows 7, sposób prosty, z włączonym kablem:
1. Kliknij prawym przyciskiem myszki na ikonie ze stanem połączenia (zasobnik systemowy obok zegarka w prawym dolnym rogu, ikona monitora) i wybierz Centrum sieci i udostępniania.
2. W otwartym oknie w ramce po lewej stronie wybierz Zmień ustawienia karty sieciowej.
3. Kliknij prawym przyciskiem myszki na ikonie Połączenie lokalne i wybierz opcję Stan. Zwróć uwagę, czy jest to karta przewodowa. Jeśli ikona jest na szaro, to karta jest wyłączona i trzeba ją wcześniej włączyć. Jeśli opcja Stan nie jest aktywna, oznacza to niepodłączenie kabla na którymś końcu.
4. Kliknij przycisk Szczegóły. Adres fizyczny powinien być trzeci od góry.

Windows Vista, 7, sposób trudniejszy:
1. Kliknij na flagę Start i tuż nad nią, w wyszukiwaniu wpisz cmd.
2. W czarnym oknie wpisz polecenie ipconfig/all.
3. Odszukaj linijki Karta Ethernet Połączenie lokalne, parę linijek niżej powinien być adres fizyczny. Jeśli nic się nie pokaże, karta sieciowa nie jest zainstalowana, lub jest wyłączona.

Linux:
1. Wejdź w tryb konsoli i wpisz /sbin/ipconfig -a
2. W wyświetlonych interfejsach odszukaj ten do internetu (zazwyczaj eth0). Adres fizyczny będzie po ciągu HWaddr.

 

25. Dlaczego po zmianie komputera lub podłączeniu nowego komputera lub routera nie działa internet?

Dlatego, że urządzenie lub komputer posiada adres fizyczny niezarejestrowany w naszej bazie. Żeby nowy komputer mógł korzystać z internetu, konieczne jest zgłoszenie do Biura Obsługi Klienta jego adresu fizycznego. W przypadku routera można sklonować w nim adres fizyczny dotychczas używanego routera. Dzięki temu router będzie miał programowo ustawiony ten sam adres MAC, co komputer.

 

26. Co to jest switch, router i czym się różnią?

Switch, zwany również przełącznikiem, to proste urządzenie rozdzielające sygnał internetowy. W zależności od modelu, może mieć 5, 8, 16, lub więcej portów, każdy z nich daje możliwość podłączenia komputera i głównej linii internetowej. Urządzenie nie wpływa w żaden sposób na przepływający przez nie ruch i pomijając drobne, liczone w milisekundach opóźnienia, jest zupełnie przezroczysty i stwarza wrażenie, jakby każdy komputer był podłączony oddzielnym kablem. Urządzenie wymaga zasilania. Cała sieć firmy DOMTEL oparta jest na switchach.

Router to bardziej zaawansowane urządzenie rozdzielające sygnał. Również ma kilka wyjść do podłączenia komputerów (najczęściej 4), natomiast główny kabel internetowy wkłada się zawsze w wydzielony port (zwany najczęściej WAN) służący do dostarczenia sygnału routerowi. W zależności od modelu może również rozprowadzać internet bezprzewodowo. Chociaż router jest bardzo podobny do switcha to działa na zupełnie innej zasadzie. Każdemu urządzeniu doń podłączonemu przyznaje adres IP z prywatnej puli (najczęściej 192.168.x.x), samemu posiadając adres publiczny przyznany przez operatora. Każdy pakiet z prywatnym adresem IP komputera musi zostać zamieniony na publiczny adres IP przyznany routerowi, i na odwrót. Czynność ta jest nazywana translacją adresów, lub skrótem NAT, potocznie się mówi na to "natowanie" lub maskarada. Dzięki translacji można podłączyć do routera dowolną ilość komputerów nie ponosząc dodatkowych opłat na rzecz operatora, dzieje się to jednak kosztem spowolnienia pracy internetu, szczególnie drogą bezprzewodową. Drugą wadą routerów jest ich duża awaryjność i skłonność do zawieszania się.

Podsumowując cechy switcha:
+ przeciętna cena ok 20-50 zł
+ brak spadku prędkości wywołanego przez same urządzenie
+ większa bezawaryjność
- każdy podłączony komputer musi być zgłoszony operatorowi,
- dostarcza sygnał tylko przewodowo

i routera:
+ przeciętna cena ok 100-200 zł
+ dostarcza sygnał bezprzewodowo
+ nie trzeba rejestrować u operatora dodatkowych komputerów
+ zwiększona ochrona przed atakami bezpośrednio na adres IP
- słaba wydajność
- niska niezawodność
- ogromna popularność powodująca duże zakłócenia w eterze

 

27. Jak skonfigurować router?

Pierwsza czynność to poprawne podłączenie routera i komputera. Główny kabel, który do tej pory był podłączony do komputera należy przełożyć do routera w specjalny wydzielony port. Opisany jest on najczęściej jako WAN lub Internet, nieraz oddzielony od pozostałych. Pod żadnym pozorem nie należy go wkładać w gniazda opisane jako 1-4. Po wykonaniu tej czynności proszę podłączyć komputer dołączonym do zestawu kablem do któregoś z portów 1-4. Jeśli to możliwe, powinien to być ten komputer, na którym wcześniej był internet bezpośrednio z kabla. Nawet, jeśli to był laptop, który docelowo ma mieć internet bezprzewodowy.

Po podłączeniu należy ustalić adres IP routera. Powinien być na odwrocie, a na pewno w instrukcji. Jeśli są problemy z odszukaniem, w ostateczności można skorzystać z instrukcji odnajdywania adresu fizycznego zamieszczonej wyżej, szukajšc pola "Brama domyślna". Odszukany adres należy wpisać w przeglądarce, jeśli strona się nie wyświetli należy dodać http:// na początku, np.: http://192.168.0.1. Po zalogowaniu się (login i hasło również powinny być na routerze lub w instrukcji) trzeba odszukać opcję klonowania adresu. Jej użycie, najczęściej polegające na kliknięciu przycisku, spowoduje przypisanie routerowi adresu fizycznego odczytanego z komputera. Po zapisaniu router powinien otrzymać internet.

Drugim krokiem jest ustawienie szyfrowania i nazwy sieci bezprzewodowej. Opcje te powinny być w zakładce Wireless, lub analogicznej. Nazwę sieci wpisuje się w polu SSID. Będzie to informacja ogólnie dostępna, bo pojawi się na liście dostępnych sieci bezprzewodowych, i niekoniecznie musi mówić cokolwiek o jej właścicielu. Oprócz SSID, w zakładce Security trzeba włączyć szyfrowanie. Jeśli to możliwe, najlepiej wybrać WPA2. Powinno się pojawić pole na hasło, które należy zdefiniować. Jeśli router nie wymaga inaczej, hasło nie powinno być mniejsze niż 8 znaków. Po zapisaniu ustawień należy w laptopie wyświetlić listę dostępnych sieci bezprzewodowych, odnaleźć swoją i wybrać połączenie, wpisać hasło i poczekać na zestawienie połączenia.

 

28. Na czym polega klonowanie adresu fizycznego w routerze?

onieważ internet jest dostarczany konkretnej karcie sieciowej, podłączenie routera do kabla nie wystarczy, by otrzymał on internet. Router również posiada kartę sieciową i ma ona swój własny numer. Jeśli ten numer nie jest dopisany do profilu abonenta, jest traktowany jako obcy sprzęt. By router odbierał internet, należy zarejestrować w biurze jego adres fizyczny, lub - co zalecamy - sklonować adres z komputera. Dzięki klonowaniu router będzie miał ten sam adres fizyczny co komputer, a jeśli komputer korzystał z internetu, to router też będzie. Dodatkowo takie rozwiązanie daje nadal możliwość podłączenia komputera bezpośrednio do kabla, co może być przydatne przy korzystaniu z sieci lokalnej, lub diagnozowaniu usterek.

Routery najczęściej same potrafią sklonować adres fizyczny podłączonego komputera, jeśli tylko im się każe to zrobić. W zależności od modelu, robi się to inaczej, np:
- w Linksysach na karcie Setup->MAC Address Clone trzeba przełączyć tryb na Enable i wcisnąć Clone Your PC's MAC
- w starszych D-Linkach w karcie Home->WAN przycisk Clone MAC Address, w nowych Setup->Internet->Manual Configure przycisk Clone Your PC's MAC Address
- w TP-Linkach jest to odnośnik MAC Clone w dziale Network, tam wystarczy kliknąć na Clone MAC Address
- w Belkinach w dziale Internet WAN w odnośniku MAC Address przycisk Clone